قوانین و مقررات مورد نیاز مصرف کننده

  • رعايت حريم خصوصي مصرف‌كنندگان
    (مواد 58 الی 65)
  • نكات حقوقي در خصوص حق انصراف از معامله كه توجه به آنها ضروريست
  • قواعد تبليغ در كسب و كارهاي اينترنتي
    (مواد 50 الی 57)
  • ارائه اطلاعات در خصوص عرضه كالا و خدمت
    (مواد 33 الی 36)
  • استثنائات در انصراف از معامله
  • حق مصرف‌كننده براي انصراف از معاملات از راه دور
  • حق انصراف از معامله
    (مواد 37 الی 38)
  • مهلت انصراف
  • ارائه اطلاعات تماس
  • رسيدگي به شكايات مصرف‌كنندگان
  • حمایت از مصرف کننده
    (مواد 33 الی 34)
رعايت حريم خصوصي مصرف‌كنندگان (مواد 58 الی 65)
  • مسئوليت کامل كسب و كار اينترنتي در قبال اطلاعات شخصي جمع‌آوري شده از مصرف‌كنندگان.
  • اعلام هدف از اخذ اطلاعات پيش از جمع‌آوري آن.
  • اخذ رضايت از مصرف‌كنندگان نسبت به جمع آوري، استفاده و افشا اطلاعات در برابر اشخاص ثالث.
  • محدود كردن اخذ اطلاعات به ميزان ضرورت.
  • ممنوعيت استفاده از اطلاعات اخذ شده در موضوعي خارج از هدف اعلام شده مگر در صورت رضايت مصرف كننده و يا حكم قانون.
  • محدوديت زماني نگهداري اطلاعات تا هنگامي كه براي اهداف اعلام شده ضروري باشد.
  • اتخاذ تدابير امنيتي مناسب با حساسيت اطلاعات اخذ شده.
  • اطلاع رساني به مصرف‌كنندگان در خصوص رويه هاي مربوط به مديريت اطلاعات ايشان
  • دسترسي مصرف كنندگان به اطلاعات مربوط به خود جهت اصلاح و يا تكميل آن در صورت لزوم
  • تخلف از این ضوابط، مجازات حبس و ضمانت اجرایی کیفری دارد.
نكات حقوقي در خصوص حق انصراف از معامله كه توجه به آنها ضروريست
  • مطابق آیین نامه اجرایی ماده 79 قانون تجارت الکترونیک، حق انصراف دارای استثنائاتی استحق انصراف صرفا معاملاتي را در بر مي‌گيرد كه از طریق سیستم های ارتباط از راه دور، ميان كسب و كار و مصرف‌كننده صورت مي‌گيرد.
  • كسب و كار اينترنتي نمی تواند با قید شرط حق انصراف مصرف کننده را از او سلب نموده یا مدتی کمتر از 7 روز معین نماید؛ چنین شرطی باطل می باشد.
  • به منظور جلوگيري از بروز مشكلات احتمالي، حتما مهلت زماني7 روزه مصرف‌كننده براي انصراف از معامله را در وب‌سايت كسب و كار اينترنتي خود درج نماييد.
  • پس ازاعمال حق انصراف از معامله از سوي مصرف‌كننده، كسب و كار اينترنتي مي‌بايد بدون مطالبه هرگونه وجهي، عين مبلغ دريافتي را در اسرع وقت به وي مسترد نمايد.
قواعد تبليغ در كسب و كارهاي اينترنتي (مواد 50 الی 57)
  • مشخصات کالا باید عاری از هرگونه اطلاعات و تصاویر تبلیغاتی باشد.
  • انجام تبلیغات مطابق رویه حرفه ای
  • ایجاد امکان دریافت تبلیغات به نشانی پستی یا الکترونیکی توسط مصرف کننده
  • عدم سوء استفاده از سیستم های الکترونیکی جهت مخفی کردن هویت یا محل کسب
  • معلوم بودن هویت شخص یا بنگاه تبلیغ کننده
  • ارائه اطلاعات صحیح و روشن
  • به خطر نیانداختن سلامتی افراد
  • عدم فریب مشتری از حیث کمیت و کیفیت
ارائه اطلاعات در خصوص عرضه كالا و خدمت (مواد 33 الی 36)
  • ارائه اطلاعات كافي، دقيق، شفاف و قابل ذخيره و يا پرينت شدن مرتبط با فروش.
  • توصيف دقيق و صادقانه كالا و خدمت عرضه شده شامل ويژگي‌ها، كميت و كيفيت، محدودیتهای احتمالی در استفاده، قيمت و ساير هزينه‌ها، گارانتي‌ها و نحوه پشتيباني .
  • زمان ارسال كالا و ارائه خدمت
  • شرايط و نحوه پرداخت هزینه
  • رويه‌هاي معاوضه‌، استرداد و فسخ قرارداد.
استثنائات در انصراف از معامله
  • مطابق آیین نامه اجرایی ماده 79 قانون تجارت الکترونیک، حق انصراف دارای استثنائاتی است:
    1) خدمات مالي كه شامل خدمات مربوط به سرمایه گذاری، بیمه ای و موسسات مالی و اعتباری؛
    2) معاملات راجع به فروش اموال غير منقول و يا حقوق مالكيت ناشي از اموال غيرمنقول به جز اجاره
    3) معاملات راجع به حراجي‌ها.(ماده 42 قانون)
    4) ارائه خدمات برای تحویل مواد غذایی یا سایر کالاهایی که مورد مصرف روزانه دارند؛
    5) کالا یا خدماتی که قیمت آنها توسط نوسانات بازارهای مالی تعیین می شود و خارج از اختیار تأمین کننده است؛ (منظور كالاها و خدماتيست كه قيمت آنها بازارهاي بورس تعيين مي‌شود)
    6) کالاهای ساخته شده با مشخصات فردی مصرف کننده که به طور واضح جنبه شخصی دارند یا اینکه به دلیل طبیعت آنها نمی‌توانند بازپس داده شوند و یا اینکه به سرعت قابلیت فساد و خرابی دارند؛
    7) نوارهای صوتی و تصویری و نرم افزارهای رایانه ای بسته بندی شده که به وسیله مصرف کننده باز شده باشند؛
    8) روزنامه ، نشریه و مجلات مطابق تعریف قانون مطبوعات ...
حق مصرف‌كننده براي انصراف از معاملات از راه دور
  • انصراف بدون نياز به دليل
  • انصراف بدون نياز به پرداخت جريمه توسط مصرف‌كننده
  • صرفاً مصرف کننده پرداخت هزينه حمل مجدد كالا (بازپس فرستادن كالا براي فروشنده) را برعهده دارد.
    دو شرط لازم برای حق انصراف:
    1) انجام معامله از راه دور.
    2) معامله بین تاجر و مصرف کننده برای نیاز شخصی مصرف‌کننده.
  • ماده 46: استفاده از شروط قراردادی خلاف مقررات این فصل و همچنین اعمال شروط غیر منصفانه به ضرر مصرف‌کننده، مؤثر نیست.
  • نکته: در فروشگاه‌هایی که فعالیت آن‌ها از نوع دلالی است، انصراف مصرف‌کننده ارتباطی به کسب ‌وکار ندارد. اطلاع‌رسانی درخصوص نوع فعالیت به نفع کسب و کاراست.
حق انصراف از معامله (مواد 37 الی 38)
  • حق انصراف مصرف‌کننده ازمعامله چیست؟ از آن جایی که مصرف‌کننده کالارا به صورت فیزیکی مشاهده نمی‌کند، در قانون تجارت الکترونیک به منظور حمایت از مصرف کننده این خیار قانونی به وی داده شده است. مصرف کننده در مدت معینی، صرفا به علت اینکه کالا را نمی خواهد، حق برهم زدن معامله را دارد.
مهلت انصراف
  • حداقل 7 روز كاري از زمان
    1)تسليم كالا
    2)انعقاد قرارداد ارئه خدمات
  • مشروط به اعلام به موقع اطلاعات موضوع مواد 33 و 34 ، قانون تجارت الكترونيكي در غير اين صورت از حین ارائه اطلاعات
    تذکر: ﺑﺎ ﺗﻮاﻓﻖ ﻣﺼﺮفﻛﻨﻨﺪه، به محض شروع خدمت قبل از هفت روز، حق انصراف ساقط می‌شود.
  • خدمات وقتی عرضه شود دیگر قابل استرداد نیستند.
  • کالاهای سفارشی‌سازی شده قابل استرداد نیستند.
    نکته: در قانون ذکر شده است "حداقل 7 روز" لذا حتماً در سایت فروشگاه حداکثر زمان را درج نمایید.
ارائه اطلاعات تماس
  • معرفي مالك كسب و كار
  • آدرس و شماره تماس مكان فيزيكي كسب و كار
  • اعلام ساعات،‌روزها و نحوه پاسخگويي
رسيدگي به شكايات مصرف‌كنندگان
  • رویه اخذ و رسیدگی به هرگونه اعتراض و شکایت، به روشنی اطلاع رسانی شود.
حمایت از مصرف کننده (مواد 33 الی 34)
  • الزام به ارائه اطلاعات قبل از معامله:
    1)مشخصات فنی و ویژگی کاربردی
    2) هویت تأمین کننده
    3) آدرس پست الکترونیکی
    4) هزینه ها
    5) مدت زمان اعتبار پیشنهاد
    6) شرایط و فرآیند عقد قرارداد
  • الزام به ارسال اطلاعات زیر:
    1) آدرس محل تجاری یا کاری تأمین کننده
    2)اطلاعات راجع به ضمانت و پشتیبانی پس از انجام فروش
    3)شرایط و فرآیند فسخ معامله
    4)شرایط فسخ در قراردادهای انجام خدمات.
    5) تمامی این اطلاعات و تاییدیه ارائه اطلاعات به مصرف‌کننده باید در واسطی با دوام، روشن و صریح در زمان مناسب و با وسایل مناسب ارتباطی در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد.
  • نکته مهم : هرگونه استفاده از تصوير لوگوي نماد اعتماد، مصداق جعل اسناد و مجوزهاي دولتي بوده و با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد